4 minuten lezen     Aantal woorden: 980

Gezondheid

Zo ga jij Corona te lijf door je immuunsysteem te boosten

Het weekend van 15 maart; de dag dat alles heel snel verandert in ons land. Het coronavirus legt het dagelijkse leven plat. Mensen werken massaal thuis en alle cafés, restaurants en sportscholen gaan dicht. Daarnaast krijgen we van de overheid continu bericht over wat we moeten doen om besmetting te voorkomen, maar hoe houd je eigenlijk je immuunsysteem op peil? Want een sterk immuunsysteem is jouw plan B, als het plan A – besmetting voorkomen – niet lukt.

Wanneer je namelijk een goed immuunsysteem hebt, ben je veel beter in staat om jezelf te verdedigen tegen het coronavirus. Het virus volledig tegenhouden is misschien te optimistisch, maar je kunt het zeker afzwakken. Hierdoor heb je niet hele erge, maar milde klachten. En minder ziek is beter dan doodziek, toch?

4 tips om jouw immuunsysteem mee te boosten

Daarom hebben wij voor jou vier essentiële tips waarmee jij jouw immuunsysteem de komende dagen – of weken – kunt boosten en ondersteunen.

1. Slaap voldoende

Dit is misschien een open deur, maar voldoende slaap maakt echt het verschil. Wanneer je te weinig slaapt, ben je vele malen vatbaarder voor een virus. Zelfs een uur minder slaap, aldus Amerikaans onderzoek. Dus ga tijdens deze lockdown vroeg naar bed en slaap minimaal acht uur per nacht. Nu je niet naar je werk hoeft te reizen, kun je mooi die tijd steken in extra slaap.

2. Paddenstoelen: Cordyceps & Shiitake

Zolang de mensheid bestaat, bestaan er medicinale paddenstoelen. Vooral in de Traditionele Chinese Geneeskunst werden ze vroeger veelvuldig ingezet vanwege hun nutritionele en medicinale eigenschappen. En nu ook in Nederland beginnen we de laatste jaren de kracht van medicinale paddenstoelen op waarde te schatten. Met het coronavirus zijn er twee specifieke paddenstoelen die bijzonder effectief zijn.

Shiitake

Om je immuunsysteem te boosten is de Shiitake een hele goede paddenstoel. Shiitake is de paddenstoel voor bacteriën, virussen en schimmels. Het helpt je bij het verbeteren van je immuunsysteem, het heeft een ontgiftende werking op de lever en ontstekingsremmende eigenschappen. Vooral tijdens het griepseizoen is de Shiitake de paddenstoel om in te nemen. Let wel, wil je echt de medicinale kracht van de Shiitake ervaren? Neem deze paddenstoel dan in supplementvorm. Als supplement heb je een veel geconcentreerder versie dan wanneer je de paddenstoelen uit de supermarkt eet.

Cordyceps

Corona is een virus die met name op de longen werkt. Je wordt benauwd en kortademig. Cordyceps is de paddenstoel om je longinhoud te verbeteren en je vitaler en energieker mee te voelen. Deze paddenstoel wordt met name hierdoor vaak gebruikt door sporters, maar nu met de symptomen van het coronavirus is deze paddenstoel ook slim om te gebruiken.

Voor de ideale paddenstoelenmix voor corona is het verstandig om Cordyceps en Shiitake te gebruiken. Meer weten over hoe medicinale paddenstoelen werken op ons lichaam? Lees ook deze blog »

3. Gezond eten

Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een sterk immuunsysteem. Juist nu heb je alles nodig. Eet daarom gezond en gevarieerd. Dit betekent voldoende groente (minimaal 250 gram per dag) en juist nu geen junkfood. Pieken in je bloedsuikerspiegel kunnen zelfs je immuunsysteem tijdelijk verzwakken, waardoor virussen en bacteriën vrij spel krijgen. Kies daarom voor onbewerkt voedsel. Snack bijvoorbeeld eens op een paprika of wortels. Zorg goed voor je lichaam!

Daarbij raden onderzoekers aan om voldoende vitamine C in te nemen. Dit kan natuurlijk via supplementen of door fruit te eten, zoals kiwi of mandarijnen.

4. Ontspanning

Ontspanning…. Niet een makkelijke opgave, wanneer de wereld volledig op zijn kop staat. Veel mensen ervaren momenteel stress. Dit is iets wat je juist niet wilt. Stress is een roofbouw op je lichaam. Door stress ben je vatbaarder voor virussen en dus corona. Dus: probeer te ontspannen. Ook al is het moeilijk. Laat je vooral niet gek maken. Paniek en stress is op dit moment – naast corona – de grootste vijand.

Er gaat ook de laatste tijd veel nepnieuws te ronde op het internet. Haal daarom je informatie alleen van bekende Nederlandse nieuwswebsites te halen, zoals NOS. Zij hebben zeker gefactcheckt.

Wat je verder nog kan doen om te ontspannen:

  • Mediteren – perfect voor het slapen gaan, zodat je rustig in slaap kunt vallen. Daarbij maak je tijdens het mediteren extra melatonine aan, oftewel je wordt er slaperig van.
  • Een flink stuk lopen. Thuisblijven is natuurlijk slim, maar een frisse neus halen zo nu en dan is zeker aan te raden. Ga daarom lekker een stuk wandelen in het bos en/of park. Houd wel minimaal 1,5 meter afstand met je medemens.
  • Een goed boek lezen of een goede film / serie kijken.
  • Heerlijk badderen of uitgebreid douchen.
  • Even niets moeten.
  • Knuffelen met je huisdier.

Meer tips nodig? Lees ook deze blog over hoe je stress omzet in rust »

Vergeet je handen niet te wassen!

Wanneer je bovenstaande tips zo goed mogelijk toe te passen ben je goed op weg. Wel valt of staat het natuurlijk met handen wassen. Een van de meest voorkomende manieren hoe het coronavirus je lichaam binnendringt is via je handen. Met je handen raak je namelijk alles aan en zit je daarna weer aan je gezicht, eten, neus, ogen of mond. Dit de manier voor de virussen om je lichaam binnen te dringen. Lees daarom ook onze blog over hoe je je handen moet wassen »

Laat je niet gek maken door de media & wees lief voor elkaar

Het is en blijft een lastige periode. We moeten aankomende drie weken echt even opletten met wat we doen. Belangrijk is dat we lief voor elkaar blijven en echt thuisblijven als je je niet lekker voelt. Ook probeer niet te veel te hamsteren. Er is genoeg voedsel voor iedereen. Haal wat je nodig hebt. Dan blijft er genoeg over voor iedereen.

Wij wensen iedereen heel veel sterkte aankomende weken. Wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt, kunnen we de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk indammen. We kunnen dit en… be safe out there!

Dit vind je misschien ook leuk…