Zo ga je stress te lijf met kruiden

4 minuten lezen     Aantal woorden: 856

Lifestyle

6 kruiden en supplementen tegen stress

Stress; we hebben er allemaal wel eens last van. De één is er gevoeliger voor dan de ander. Wanneer je langdurig teveel stress ervaart kan je lichaam behoorlijk van slag raken. Na een bepaalde periode raken je bijnieren overbelast door de enorme hoeveelheid cortisol (het stresshormoon), waarna de productie indamt of zelfs volledig staakt. Hoe vind je de balans weer terug? Met deze tips ga jij stress te lijf met oeroude kruiden en natuurlijke producten.

Benieuwd hoe stress werkt in je lichaam? Lees dan ook onze blog: ‘Zo zet je stress om in rust’ »

Kruiden tegen stress wij geven tips

1. Holy Basil (Tulsi)

Tulsi – ook wel heilige basilicum genoemd – is een krachtig adaptogeen en één van de belangrijkste medicinale planten in de Ayurveda. Vooral de stressverlagende eigenschappen maken dit kruid bijzonder. Zo zorgt tulsi voor meer persoonlijke balans, harmonie, puurheid, creativiteit en een positieve instelling. Allemaal dingen die juist ontbreken tijdens een stressvolle periode. Je kunt tulsi kopen in vele vormen. Je kunt tulsi bijvoorbeeld innemen als supplement of drinken als thee. Het chocolademerk Lovechock kwam onlangs uit met een vegan chocoladereep mét tulsi. Erg lekker! Keuze genoeg dus.

2. Rhodiola

Rhodiola – ook wel Gouden Wortel genoemd – is ook een adaptogeen. Dit wil zeggen dat het kruid het biologisch functioneren van je lichaam niet beïnvloedt. In andere woorden: adaptogenen kruiden passen zich aan aan de behoefte van ons lichaam. Waar wij disbalansen hebben schiet een adaptogeen te hulp om de boel te balanceren. Neem bijvoorbeeld stress. Wanneer je stress ervaart raakt de balans tussen hormonen verstoord. Een adaptogeen merkt deze verstoring op en grijpt in door het overschot of ongewenste hormonen te blokkeren. Je lichaam kan hierdoor optimaal profiteren van de werking van het kruid.

Vooral op het gebied van stress heeft Rhodiola een krachtige werking. Het helpt je lichaam om beter om te kunnen gaan met stress en om weer in balans te komen. Je weerbaarheid voor stress wordt hoger, waardoor je meer aankan als persoon, lichamelijk en geestelijk. Naast stress heeft rhodiola ook andere positieve neveneffecten. Zo kan het je helpen bij het verminderen van vermoeidheid en het verbeteren van je uithoudingsvermogen. Heel handig als je een periode moet knallen.

3. Kamille(thee)

Als één kruid bekend staat vanwege haar ontspannende eigenschappen is het wel kamille. De werking van kamille is zelfs uitgebreid onderzocht door wetenschappers. Kamille staat bekend vanwege zijn ontspannende uitwerking op het lichaam. Het is rustgevend en balanceert heftige emoties. Vooral in stressvolle periodes ben je enorm gespannen en telkens denk je aan alles wat je nog moet doen. Dit heeft weer op zijn beurt veel invloed op je slaap(ritme) en het vermogen om je te kunnen ontspannen. Juist dan is de ontspannende werking van kamille uitermate welkom. Met een kopje kamillethee of supplementen kan je jezelf helpen om te ontspannen

Kamille tegen stress

4. Reishi

Reishi is een hele bijzondere paddenstoel. Tegenwoordig komt de eeuwenoude kennis over deze paddenstoel steeds meer terug in onze Westerse cultuur. Misschien heb je er al wat over gehoord of gelezen. Reishi heeft namelijk vele positieve effecten op het lichaam en wordt vooral geroemd vanwege zijn anti-virale en -bacteriële eigenschappen. Daarnaast hebben reishipaddenstoelen ook een belangrijk voordeel in periodes van stress. Ze hebben namelijk een ontspannend en kalmerend effect op het centrale zenuwstelsel. Vooral bij slapeloosheid, nervositeit, spanningshoofdpijn en stress. Zo helpt reishi je om de ervaringen van de afgelopen dag tijdens je slaap beter te kunnen verwerken en om (beter) door te slapen.

5. Groene thee

Groene thee is rijk aan L-theanine; een stof die op het gebied van stress interessante voordelen biedt. Zo blijkt uit diverse studies dat L-theanine de neurotransmitters in de hersenen (bijvoorbeeld dopamine, serotonine) beïnvloedt. Hierdoor heeft het een ontspannend en kalmerend effect, zonder dat je er slaperig of suf van wordt. Combineer je deze stof met cafeïne? Dan zorgt het juist voor een concentratieboost en vermindert het tegelijkertijd de vermoeidheid. Altijd fijn tijdens een drukke periode.

Gratis CBD gids ebook download

6. CBD

CBD staat voor cannabidiol; en is één van de 104 cannabinoïden van de hennepplant. Deze stof speelt in op het endocannabinoïde systeem in ons lichaam en zorgt voor innerlijke balans. Van nature maak je zelf ook lichaamseigen cannabinoïden aan die op datzelfde systeem aansluiten. Wanneer je uit balans bent – denk bijvoorbeeld aan een stressvolle periode – vult CBD de disbalansen op natuurlijke wijze aan.

Meer weten over CBD? Lees ook onze blog: ‘Wat is CBD?’ »

Zorg voor persoonlijke balans

Stress heb je niet altijd in de hand. Soms heb je gewoon een drukke, stressvolle periode. Hoe je ermee omgaat en hoe je voor jezelf zorgt, is wel iets wat je in de hand hebt. Zorg goed voor je lichaam en ondersteun waar nodig. Met één van deze oerkruiden of supplementen geef jij jouw lichaam zeker een zetje in de goede richting. Hierdoor kun je net wat beter alles hebben en is je weerbaarheid voor stress beter. Bij ons op kantoor staan in ieder geval standaard rhodiola-, CBD- en reishi capsules op ons bureau, met een doosje kamillethee ernaast.

Nog meer tips over hoe jij goed met stress om kunt gaan? Lees dan ook onze blog: ‘Zo zet je stress om in rust’ »

Dit vind je misschien ook leuk…