2 minuten lezen     Aantal woorden: 476

Eten & drinken

Wat kun je het beste eten met warm weer? 7 tips!

Door het warme weer heb je over het algemeen minder trek. De temperatuur heeft invloed op onze eetlust: je hongergevoel is minder. Je lichaam is bezig om zichzelf op temperatuur te houden. De vertering van voedsel kost dan extra energie en zorgt voor meer hitte. Je krijgt een signaal dat je minder honger hebt. Ook verlies je met warm weer meer vocht. Om je vochtpeil aan te vullen moet je genoeg blijven drinken. Ook kun je extra vocht uit voeding halen. Het is belangrijk voldoende te eten om de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Wij geven je 7 eettips om de warme dagen goed door te komen!

En ga je niet op vakantie dit jaar, maar wil je toch een beetje dat vakantiegevoel? Lees dan ook deze blog van ons over hoe jij toch in Nederland dat vakantiegevoel creëert.

1. Een fruitig hapje

Neem een lekker stuk fruit als tussendoortje. Een nectarine of een stuk watermeloen. Geeft meteen dat zomerse vakantiegevoel. Ook kun je fruit verwerken in je gerecht ‘s avonds. Direct goed voor het vochtgehalte.

Fruitig tussendoortje met meloen

2. Frisse tussendoortjes

Naast een stuk fruit, kun je als tussendoortje ook gaan voor rauwe groenten met een lekkere dip. Reepjes komkommer, paprika en wortel met hummus bijvoorbeeld.

3. Koude gerechten

Heb je ook in de avond zin in iets fris? Ga voor een heerlijke en goed gevulde maaltijdsalade. Maak een pastasalade met artisjok, mozzarella en spinazie of de caprese variant met tomaat, mozzarella en basilicum. Ook een goed idee: een poké bowl. Daarmee kun je eindeloos variëren. Zo kom jij de zomer wel door.

Lekkere pastasalade

4. Lichte soep of bouillon

Je hoeft niet per se voor een koude maaltijd te gaan. Je kunt ook kiezen voor een lichte soep of bouillon. Licht verteerbaar en goed om vocht vast te houden. Verwerk wat groenten in de soep. Koude soep? Gazpacho kan ook!

5. Pittig eten

Gekruid en pittig eten is misschien niet het eerste waar je aan denkt met warm weer, maar het schijnt wel goed voor je te zijn. Door het pittige eten ga je extra zweten en blijft je lichaam op temperatuur.

6. Volg je vaste eetpatroon

Het is goed voor je lichaam om je vaste eetpatroon te blijven volgen. Anders raakt je lichaam ontregeld. Eet dus net zo vaak als dat je vóór het warme weer deed, alleen dan kies je voor kleinere porties en licht verteerbare gerechten.

7. Buiten koken

Met warm weer sta je liever niet te lang in de keuken. Ben jij de trotse bezitter van een buitenkeuken of heb je een barbecue en een tuin tot je beschikking? Kook eens buiten! Op de barbecue kun je natuurlijk vlees leggen, maar dit is voor je maag en darmen zwaarder te verteren. Je kunt ook groenten en fruit roosteren. Leg bijvoorbeeld courgette, aubergine, perzik en champignons op de barbecue. En schijnt het zonnetje nog? Vergeet je niet in te smeren!

Lekker buiten koken

Smakelijk!

Dit vind je misschien ook leuk…