3 minuten lezen     Aantal woorden: 546

Gezondheid

Spirulina: lees alles over dit supergezonde groene eiwitbommetje

Groen en súpergezond, dat is spirulina. Verkrijgbaar in poedervorm, capsules en tabletten en een geweldige aanvulling op je inname van vitaminen en mineralen. Maar waarom is spirulina zo gezond voor je en waar komt het vandaan? Wij leggen het je uit.

De herkomst van spirulina

Spirulina wordt gewonnen uit de blauwalgen Arthrospira platensis en Arthrospira maxima. Blauwalgen zijn, in tegenstelling tot spirulina, vaak giftig. Maar spirulina is enorm rijk aan vitaminen, aminozuren, essentiële vetzuren, mineralen en eiwitten. De blauwalg heeft de vorm van een spiraal, vandaar de Latijnse benaming ‘spirulina’, dat ‘klein spiraaltje’ betekent. 

Oorspronkelijk groeit spirulina in alkalisch water; mineraalrijke meren en wateren. De grootste aantallen vind je in Oost-Afrika, Centraal-Afrika en Mexico. Tegenwoordig wordt spirulina veel gekweekt in Azië en Noord-Amerika. 

Net als planten hebben algen zonlicht nodig. Ze groeien daarom in ondiep water en bevatten het stofje chlorofyl. De algen zijn hierdoor in staat licht op te vangen en om te zetten in energie. Voor ons biedt dit stofje ontgiftende eigenschappen. Daarnaast haalt spirulina ook benodigde voedingsstoffen uit het mineraalrijke water. Juist hierdoor is spirulina zo rijk aan mineralen.

Voedingswaarden en heilzame eigenschappen spirulina

Rijk aan diverse mineralen en vitaminen

Aan de basis van onze voedselketen staan algen. En dat is niet voor niets: de voedingswaarden van algen is groot. Spirulina bevat een rijke concentratie aan vitaminen en mineralen. Dit maakt het een populaire alg binnen de superfoods; het bevat namelijk meer essentiële voedingsstoffen dan bijna ieder ander voedingsmiddel. Spirulina bevat onder andere magnesium, fosfor, kalium, ijzer, koper, zink en calcium. Daarnaast ook vitaminen B1, B2, B3, B6, B11 en K, omega-3 vetzuren, betacaroteen en eiwitten.

Waarom Spirulina gebruiken?

  • Spirulina ondersteunt het immuunsysteem en geeft energie.
  • Het eiwitgehalte van spirulina is ongeveer 60–70%, waardoor het een goede aanvulling is op een vegetarisch dieet en/of voor sporters.
  • Spirulina bevat alle 9 essentiële aminozuren. Dit zijn de aminozuren die niet in het lichaam van de mens zelf worden gemaakt, maar die wel essentieel voor ons zijn.
  • De antioxidatieve eigenschappen van spirulina zorgen voor een leverbeschermende werking.
  • Spirulina heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte.
  • Spirulina bevat antivirale en schimmelwerende eigenschappen.
  • Het is rijk aan bladgroen (chlorofyl), dat ontgiftende eigenschappen bevat.

Wat is goede spirulina?

Om te kunnen profiteren van de goede eigenschappen van spirulina, is het raadzaam om spirulina van hoge kwaliteit in te nemen. Het is dan vaak verstandig om speciaal gekweekte spirulina te kiezen die:

  • Gekweekt is in een natuurlijke en schone omgeving.
  • Vrij is van pesticiden.
  • Bij voorkeur biologisch gecertificeerd is.
  • Regelmatig getest is op verontreinigingen in het water.

Een andere gezonde alg: chlorella

Een andere bekende alg die veel kan betekenen voor jouw lichaam is chlorella. Ook deze superfood bevat een hoop voedingsstoffen en weinig calorieën. Net als spirulina is chlorella een bron aan eiwitten, ijzer en vitamine B1.

Alg chlorella - ook super gezond

In beide algen vind je een bron aan vitaminen en mineralen. Ben je vooral op zoek naar eiwitten? Ga dan voor spirulina. Krijg je veel gifstoffen binnen, omdat je bijvoorbeeld rookt, drinkt of veel uitlaatgassen inademt? Neem dan chlorella, dat bevat net wat meer ontgiftende eigenschappen. Wil je van beide voordelen profiteren? Dan kun je het natuurlijk ook allebei gebruiken.

Naast gezonde algen hebben medicinale paddenstoelen ook een bijzondere uitwerking op ons lichaam. Neem bijvoorbeeld Reishi, Lion’s Mane, Chaga of Cordyceps.

Dit vind je misschien ook leuk…