3 minuten lezen     Aantal woorden: 701

Eten & drinken

Paleo, wat is dat?

Paleo is een manier van eten. Het paleodieet is gebaseerd op dat van de oermens en wordt daarom vaak het oerdieet genoemd. Het is niet bedoeld om af te vallen, maar meer een richtlijn om naar te leven (en te eten). Paleo dankt de naam aan het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden – ook wel de oude steentijd.

Het idee achter de paleo leefstijl

Sinds de agrarische revolutie is onze voeding enorm veranderd: we zijn zelf gewassen gaan verbouwen en dieren gaan houden. We zijn granen gaan eten, koemelk gaan drinken en op allerlei andere manieren voedsel (kunstmatig) gaan bewerken. De paleo leefstijl probeert terug te gaan naar de tijd vóór al die ontwikkelingen. 

Bij de paleo leefstijl wordt ervan uitgegaan dat ons lichaam en onze genen nog altijd zijn ingesteld op de voeding van de oermensen uit het paleolithicum. De mens heeft namelijk duizenden jaren zo geleefd. Het paleodieet bestaat daarom alleen uit natuurlijk en onbewerkt voedsel.

Wat kun je eten als je paleo wilt eten?

Onbewerkt en puur is het uitgangspunt van deze lifestyle. Wat je bijvoorbeeld met Paleo allemaal kan eten, is:

  • Groenten
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Vis
  • Vlees (het liefst grasgevoerd, niet graangevoerd)
  • Gevogelte
  • Oliën zoals olijfolie en kokosolie
  • Eieren

Naast onbewerkt eten, is bottenbouillon ook een populair Paleo-product. Vroeger deden jagers heel veel moeite om een dier te vangen. Wanneer ze dan een prooi hadden, werd alles benut. En met alles bedoelen we ook echt alles. Van huid tot aan de botten. Van de botten maakten zij bijvoorbeeld een voedende bottenbouillon. Dit is super gezond en zit boordevol met nuttige voedingsstoffen. In deze blog vertellen wij de 5 redenen waarom bottenbouillon goed voor je is.

Eten volgens de paleo leefwijze

Wat hoort niet bij dit dieet?

  • Melkproducten met veel eiwit en suiker.
  • Granen, zoals tarwe, gerst, haver en rogge.
  • Peulvruchten, zoals sojabonen en kikkererwten.
  • Toegevoegde suikers, zoals in frisdrank en snoep.
  • Andere oliën, zoals koolzaadolie en arachideolie.
  • Andere bewerkte producten.

Twijfel je? Bekijk vooral de verpakking van het product. Staan er een hoop onnodige toevoegingen of E-nummers? Grote kans dat het een no-go is voor het paleodieet.

Voordelen van het paleo eten

  • Het gebruiken van stabiele vetten (zoals kokosolie) als brandstof in plaats van koolhydraten, geeft een constante energiestroom en een langdurig verzadigd gevoel.
  • Door granen en melkproducten te vermijden heeft men minder last van darmproblemen.
  • Door onbewerkte producten te eten, vermijd je automatisch de bewerkte producten met veel (toegevoegde) vetten, suikers en zout.

Nadelen aan de paleo leefstijl

  • Voor de voordelen van het paleodieet ontbreekt wetenschappelijk bewijs. Het is dus belangrijk om in de gaten te houden of deze leefstijl echt bij jou en jouw lichaam past.
  • Omdat je binnen het paleodieet geen graanproducten en melkproducten eet en drinkt, is het belangrijk om rekening te blijven houden met het binnenkrijgen van voldoende vezels en calcium. Vezels kun je halen uit groenten en fruit. Ook calcium kun je halen uit (groene) groenten. 
  • Het volgen van het paleodieet kan soms lastig zijn in onze maatschappij. De maatschappij is er namelijk niet op ingericht om paleo te eten. 
  • Het kan duurder worden dan je misschien gewend bent. Verse producten zijn (gek genoeg) vaak duurder dan kant-en-klare producten.

Starten met het paleodieet

Wil jij graag beginnen met het paleodieet? Het rigoureus omgooien van je eetgewoontes is niet per se makkelijk. Je wilt dat lekkere stukje witte chocolade nog niet uit je dieet schrappen of het is voor nu nog te prijzig om altijd voor verse voedingsmiddelen te gaan. Van de ene op de andere dag starten met de paleo leefstijl kan dan lastig zijn. Begin daarom stap voor stap.

Je kunt begin met kleine veranderingen. Eet bijvoorbeeld minder brood, drink geen frisdrank en stop met het koken uit pakjes en zakjes. Later kun je eventueel ook melkproducten of bijvoorbeeld pasta skippen. Je wordt vanzelf creatief. Verwen jezelf met lekkere paleo gerechten, tussendoortjes of bijvoorbeeld smoothies. Een andere manier om te wennen aan het paleodieet is door bijvoorbeeld doordeweeks wél het paleodieet te volgen, terwijl je één dag in het weekend uitkiest om te eten wat je wilt.

Het Paleo dieet - hier lees je alles wat jij moet weten

Meer weten over verschillende eet- en leefstijlen? Ik heb ook het Keto dieet voor een aantal weken uitgeprobeerd. In deze blog deel ik mijn ervaring.

Dit vind je misschien ook leuk…