4 minuten lezen     Aantal woorden: 858

Lifestyle

Meer focus tijdens je werk: 10 tips

In een wereld vol prikkels kan het soms lastig zijn om te focussen. Terwijl je inbox volloopt, de appjes van vrienden binnenstromen en je collega’s je ieder kwartier storen, moet je nog tientallen taken uitvoeren. Hoe zorg je voor volledige focus tijdens je werk? Hierbij geven we 10 tips!

1. Zorg voor een opgeruimde werkplek

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest. Met minder spullen om je heen word je minder snel afgeleid en heb je dus meer rust in je hoofd. Ruim na het werk altijd je werkplek op, zodat je de volgende ochtend meteen lekker kunt knallen.

Meer focus met onze tips

2. Stel een to-do-lijst op

Start de dag (of de week) met het opstellen van een to-do-lijst. Wat moet vandaag gebeuren en welke deadlines zijn er? Wat wil je vandaag eventueel nog meer doen? Rangschik de taken op prioriteit. Zo weet je waar je mee moet beginnen en wat je zeker af moet ronden. Plan dit vervolgens in. Belangrijk hierbij: zorg voor een reële planning. Niets zo vervelend als dat je aan het einde van de dag de helft van je lijst door moet schuiven naar morgen.

3. Werk volgens de pomodoro-techniek

Er zijn verschillende technieken om je werk gefocust aan te pakken. Een daarvan is de klassieker: de pomodoro-techniek. Wat je ervoor nodig hebt? Een timer en steeds 25 minuten van je tijd. Waarom de pomodoro-techniek zo heet? De bedenker Francesco Cirillo gebruikte naar eigen zeggen bij deze techniek een kookwekker in de vorm van een tomaat (pomodoro dus).

De pomodoro-techniek is heel makkelijk uit te voeren en zorgt voor de nodige structuur in je werk. Je volgt de techniek in vijf stappen:

  • Bepaal de taak die je gaat doen.
  • Stel je timer in op 25 minuten.
  • Werk aan de taak tot de timer afgaat. Laat je niet afleiden! Na de 25 minuten heb je hier tijd voor.
  • Neem een korte pauze van zo’n vijf minuten. Binnen deze tijd kun je alles doen. Wat je maar wilt.
  • Zet de wekker weer op 25 minuten, bepaal je taak en begin opnieuw.

Na iedere vierde ronde neem je een langere pauze van 15 tot 30 minuten. Tijdens de 25 minuten focus je je volledig op die ene taak, verder sluit je je af. De tijdsdruk zorgt ervoor dat je 25 minuten lang volledig gefocust aan de slag gaat en dat je je minder snel laat afleiden door randzaken. Denk bijvoorbeeld aan je mobiel of een binnenkomend mailtje. In de vijf minuten pauze zorg je voor korte ontspanning. Hoe gek het ook klinkt, deze techniek werkt echt! Het is ook niet voor niets dat het al sinds de jaren ‘80 veelvuldig wordt ingezet.

Meer focus met de promodoro-techniek

4. Ontdek jouw beste focusmoment

Wanneer ben jij op je best? ’s Ochtends vroeg met een kop koffie, na een rondje wandelen of juist aan het begin van de middag? Blok die momenten voor belangrijke werkzaamheden, waar je jouw volledige aandacht voor nodig hebt. Belangrijk is dat je deze tijd voor jezelf houdt en niet aan andere mensen geeft. Bijvoorbeeld een meeting of iets dergelijks. Vaak is het beste moment voor de dag perfect om dingen gedaan te krijgen.

5. Zorg dat je uitgerust bent

De meeste focus heb je nou eenmaal als je goed geslapen hebt en uitgerust bent. De meeste volwassenen hebben tussen de zeven en negen uur slaap nodig per nacht. Zorg dus voor een goede nachtrust en ga op tijd naar bed!

6. Eet op tijd

Niets zo storend als een rommelende maag. Ook heel erg slecht voor je humeur trouwens. Ga daarom op tijd eten. Een gezond tussendoortje en een goede lunch. Niet achter je laptop, maar even in een andere omgeving. Gun jezelf die rust en ruimte.

7. Leg je telefoon weg en sluit alle social media af

Hartstikke verleidelijk om tussen je werkzaamheden door te checken of je nog een appje hebt of dat er weer nieuwe Instagramposts bij zijn gekomen. Meteen ben je weer afgeleid. Niet doen dus. Leg je telefoon buiten handbereik en uit het zicht. Sluit ook de diverse social media kanalen op de computer af. Zo hé, dat geeft rust!

8. Zet je e-mail uit

Een andere stiekeme afleider: je inbox. Een pop-up met een net ontvangen mailtje of dat envelopje dat verschijnt wanneer je een nieuw bericht hebt. Het leidt af en maakt onrustig. Zet daarom je mailsoftware – als dat kan – niet standaard aan, maar plan momenten op de dag in dat je even je mail checkt en beantwoordt (twee keer 25 minuten, volgens de pomodoro-techniek?).

9. Sluit je af

Heb je collega’s die om de zoveel tijd je kantoor binnenstormen met een waslijst aan vragen? Of die samen gaan staan overleggen, precies naast jouw bureau? Schaf noise cancelling headphones aan. Misschien niet altijd gezellig, maar zo kun je je wel afsluiten van de mensen om je heen, van de herrie op straat of van de muziek bij de buren.

Sluit je af voor de omgeving voor meer focus

10. Zorg voor afwisseling 

Je kunt niet continu ‘aan’ staan en de hele dag productief zijn. En dat hoeft ook niet. Ontspanning is belangrijk. Ga tussendoor naar buiten om een rondje te wandelen en je batterij weer op te laden. Doe tussendoor wat ontspanningsoefeningen of maak een praatje met een collega. Daarna kun je vol frisse energie weer aan de slag.

Dit vind je misschien ook leuk…